Ponad 70 lat doświadczenia w technologii ładowania akumulatorów
Od klasycznych akumulatorów ołowiowych przez technologię AGM i EFB aż do akumulatorów litowo-jonowych – technologia zasilania pojazdów uległa ogromnemu zróżnicowaniu. Firma Fronius, jako ekspert w dziedzinie akumulatorów rozruchowych i technologii ich ładowania, od ponad siedmiu dekad dostarcza rozwiązania, które łączą najwyższą efektywność, bezpieczeństwo i trwałość.
Technologie akumulatorowe
Akumulatory rozruchowe (SLI – Starting, Lighting, Ignition) dostarczają dużej ilości energii w krótkim czasie, umożliwiając uruchamianie silników spalinowych. Nie są jednak przeznaczone do długotrwałego zasilania odbiorników, a głębokie rozładowanie może trwale je uszkodzić.
Na rynku dostępnych jest obecnie wiele technologii akumulatorowych, które mimo różnic konstrukcyjnych działają według tej samej zasady: między dwiema elektrodami o przeciwnych biegunach znajduje się warstwa elektrolitu (płynnego, żelowego lub w postaci włókniny). W trakcie rozładowania elektrony przepływają z bieguna ujemnego do dodatniego, wytwarzając energię elektryczną, a podczas ładowania proces ten przebiega w odwrotnym kierunku.
Akumulatory ołowiowe
Klasyczne akumulatory ołowiowo-kwasowe, produkowane od 1880 roku, cechują się niską ceną, dużą obciążalnością i możliwością niemal pełnego recyklingu. Wadami są duża masa, podatność na zasiarczenie i długi czas ładowania. Ich żywotność wynosi średnio ok. 4 lata.
Wapniowe (Ca+/Ca–)
Stosowane powszechnie w nowych samochodach. Charakteryzują się niskim samorozładowaniem, małym zużyciem wody i odpornością na wysokie temperatury, jednak mają ograniczoną liczbę cykli ładowania.
AGM (Absorbent Glass Mat)
W akumulatorach AGM elektrolit jest wchłonięty w maty z mikrowłókien szklanych. Charakteryzują się one niską rezystancją wewnętrzną, wysoką wydajnością i czterokrotnie dłuższą żywotnością niż klasyczne akumulatory, przy wyższej cenie zakupu.
Akumulatory spiralne
Specjalna konstrukcja akumulatorów AGM zapewnia wyjątkową odporność na wstrząsy i ekstremalne warunki. Oferują one wysoką sprawność rozruchu oraz żywotność sięgającą nawet 15 lat.
EFB (Enhanced Flooded Battery)
Ekonomiczna alternatywa dla prostych systemów start-stop. Dzięki zastosowaniu oplotu poliestrowego (scrim) możliwe jest szybkie ładowanie i niemal dwukrotnie więcej cykli niż w klasycznych akumulatorach.
Akumulatory litowo-jonowe
Stosowane głównie w pojazdach elektrycznych. Są lekkie, wydajne, szybko się ładują, nie mają efektu pamięci i nie wymagają obsługi. Zużywają do 30% mniej energii niż akumulatory ołowiowe, lecz ich wadą jest łatwopalność i trudna utylizacja.
Innowacyjna technologia ładowania dla Twoich akumulatorów rozruchowych
Równolegle z rozwojem akumulatorów ewoluowała również technologia ich ładowania. Współczesne rozwiązania Fronius zapewniają maksymalną efektywność, oszczędność energii i dłuższą żywotność akumulatorów.
Active Inverter Technology
Opracowana przez Fronius Active Inverter Technology, zaprezentowana po raz pierwszy w 2005 roku, łączy trwałość klasycznej techniki transformatorowej 50 Hz z wydajnością nowoczesnych systemów inwerterowych. System monitoruje cały proces ładowania, dostosowując parametry do charakterystyki konkretnego akumulatora.
Technologia ta rozpoznaje stan naładowania i automatycznie optymalizuje przebieg ładowania, zapobiegając przeładowaniu i przegrzewaniu ogniw. Cyfrowy układ regulacji utrzymuje stały prąd i napięcie, kompensując wahania napięcia sieciowego. Współczynnik sprawności na poziomie 96% znacząco przewyższa tradycyjne rozwiązania, co przekłada się na niższe zużycie energii i szybszy zwrot kosztów inwestycji.
Kompaktowa konstrukcja i niewielka masa urządzeń umożliwiają montaż na ścianie, oszczędzając miejsce w warsztatach i salonach. Wszystkie systemy ładowania akumulatorów Fronius Acctiva wykorzystują Active Inverter Technology, zapewniając maksymalną wydajność i elastyczność pracy.
Technika transformatorowa 50 Hz
Klasyczna technologia transformatorowa 50 Hz wykorzystuje konwencjonalny transformator i prostownik. Choć jest tania i prosta w budowie, charakteryzuje się niską sprawnością, dużą masą i wysokim zapotrzebowaniem na energię. Brak precyzyjnej regulacji prądu i napięcia zwiększa ryzyko przeładowania, co skraca żywotność akumulatora. Z tego względu technika ta jest obecnie uznawana za przestarzałą.
Technologia inwerterowa (HF)
W systemach inwerterowych proces ładowania jest w pełni kontrolowany: akumulator ładowany jest prądem stałym do osiągnięcia określonego napięcia, po czym urządzenie przechodzi w tryb ładowania przy stałym napięciu. Układ regulacji stale porównuje wartości zadane i rzeczywiste, eliminując wahania napięcia sieciowego i zapewniając łagodne ładowanie. Dzięki temu akumulator mniej się nagrzewa, co wydłuża jego żywotność i poprawia efektywność energetyczną.
Silny partner w branży motoryzacyjnej
Firma Fronius to sprawdzony partner światowych producentów pojazdów. Oprócz systemów Acctiva do ładowania akumulatorów rozruchowych, oferuje także indywidualne wersje OEM przeznaczone do warsztatów i serwisów samochodowych. Wspólnie z renomowanymi firmami Fronius opracowuje rozwiązania dostosowane do potrzeb klienta – od projektu wizualnego i konfiguracji dostawy po specjalne funkcje sprzętowe i programowe.
Z rozwiązań Fronius korzystają m.in. VW, Audi, Škoda, Seat, Bugatti, Bentley, Lamborghini, BMW, BMW Motorrad, KTM oraz Ducati. Systemy te wspierają obsługę i konserwację pojazdów, zapobiegając rozładowaniu akumulatorów i gwarantując, że każdy samochód opuszcza warsztat w pełni naładowany. Dzięki temu akumulatory zachowują dłuższą żywotność, a klienci – pełną satysfakcję.
Akceptacje i zalecenia dla oryginalnych wersji urządzeń Fronius
|
Acctiva Easy 1206 |
Acctiva Seller |
Acctiva Professional 35A |
Acctiva Professional Flash |
|
|
Porsche AG |
x |
x |
||
|
Mercedes-Benz |
x |
x |
x |
x |
|
Smart |
x |
x |
x |
x |
|
Maybach |
x |
x |
x |
|
|
Hyundai |
x |
x |
x |
|
|
Renault |
x |
x |
||
|
Opel |
x |
x |
x |
x |
|
Samochody ciężarowe Mercedes-Benz |
x |
|||
|
Unimog |
x |
|||
|
EvoBus |
x |
|||
|
MAN Truck & Bus |
x |
|||
|
Neoplan |
x |
|||
|
Fiat |
x |
|||
|
Land Rover, Jaguar |
x |
x |
Zalecane przez wielu producentów
Najnowocześniejsze technologie ładowania oraz najwyższe standardy bezpieczeństwa sprawiają, że systemy Fronius są zalecane przez czołowych producentów samochodów do użytku w warsztatach i salonach. Wersje OEM różnią się od standardowych urządzeń Acctiva nie tylko wyglądem, lecz także rozwiązaniami technicznymi – zarówno w zakresie sprzętu, jak i oprogramowania – zapewniając idealne dopasowanie do wymagań każdej marki.